Колеги, хайде да спрем да си мерим.... красноречието. Темата е интересна, нека подходим конструктивно, като юристи. Който желае, разбира се.
Ще опитам да структурирам въпросите до момента:
1. Законосъобразно ли е договарянето на 1-месечен срок за разглеждане и отговор от мобилните оператори на жалби от потребители, предвид на това, че става дума за гражданскоправни отношения, а не на административни. Не навлиза ли тази клауза в колизия с друга договорна клауза, а именно: " Всички спорове между страните ще се решават по взаимно съгласие ..."
2. Законосъобразна ли е клаузата, че ако няма 1-месечно предизвестие за прекратяване на договора, той се удължава автоматично с още 1-годишен срок, а не става безсрочен. Този текст нарушава ли ЗЗК.
3. Как ще се уредят отношенията, ако е пуснато предизвестие за прекратяване, но мобилният оператор не е изключил сигнала след изтичане срока на договора, а потребителят е продължил да говори - като неоснователно обогатяване, или е налице мълчаливо съгласие за продължаване на договора и ако е така, какъв е срока на продължаването (с още 1 година или е безсрочен).
4. Следва ли да бъде намален поради прекомерност размера на неустойката при предсрочно прекратяване на договора (обикновено тя е в размер на таксата за оставащия срок на договора)
5. Може ли потребителят с едностранно волеизявление до мобилния оператор да се откаже от даденото съгласие по отношение на личните му данни, включено като клауза в договора, но имащо декларативен характер.
6.Правомерно ли е промяната на тарифен план като договорна възможност да се извършва с подписването на нов договор, с нов срок, не по-кратък от оставащия по първоначалния договор, а не с анекс към съществуващия договор и по този начин оставащия по договора срок да бъде удължаван.
7. Нарушават ли се права на потребителите с "подаряването" на Loop карти и твърдението, че не се дължат такси. Представлява ли "минималното месечно потребление" вид такса, прикрита под друго наименование и в тази връзка налице ли е нелоялна търговска практика по ЗЗП и нарушение по глава 7 от ЗЗК. Нарушават ли се права с други "подаръци".
8. Правомерно ли е агресивното поведение на служителите в магазините на мобилните оператори и техните партньори, насочено към това на всяка цена да сключат договор и представлява ли нарушение правата на потребителите и презставлява ли заблуждаваща реклама по ЗЗК, предвид това, че "може да повлияе на тяхното икономическо поведение".
9. Има ли злоупотреба с господстващо положение на пазара от страна на мобилните оператори относно включването на еднотипни договорни условия и представляват ли те "нелоялни търговски условия" по чл.21 от ЗЗК:
А/автоматично продължаване на договора с нов дълъг срок, при липса на едномесечно предизвестие за прекратяване,
Б/задължителна клауза за съгласие за ползване и предоставяне на 3-ти лица на личните данни,
В/ред и срокове за разглеждане на жалби от потребители вместо действителното решаване на спорове по взаимно съгласие
Г/разни видове декларации, заявления и други подобни документи, съпътстващи договора и променящи или видоизменящи клаузи в него или в общите условия
(например заявката-декларация, представляваща неразделна част от договора с М-тел, според която "Декларирам, че желая дефинираният по-горе от мен GSM номер, да се третира като титулярен по отношение на всички сключени от мен/от дружеството договори за услуги с „Мобилтел” ЕАД" и въпреки, че няма клаузи нито в договора, нито в общите условия, при наличието на няколко номера, те да бъдат фактурирани в една обща фактура и спирането на единия да бъде поставено в зависимост от плащането на другия, това се прави именно на база тази декларация.)
https://exit.mobiltel.bg/externalordertemplates/1/Contract_New_Template_2008.html10.Мисля, че е добре да започнем от това какъв вид договор е договорът с мобилния оператор и кои законови разпоредби са приложими за него.
П.С. Моля за прегледност и лесна ориентация, посочвайте № на въпроса, когато го дискутирате. Ако някой се сети и за други въпроси, да ги формулира с последваща номерация.