Арбитражна клауза

Колеги, ще ви бъда благодарен ако споделите мнението си по следните въпроси:
1) Действителна ли е по българското право стандартната арбитражна клауза, препоръчана от Международната търговска камара (в редакцията на български както е на уебсайта на ICC), сключена между две търговски дружества със седалище в България:
“Всички спорове, възникващи от този договор или във връзка с него, ще бъдат окончателно разрешени съгласно Правилника за арбитраж на Международната търговска камара, от един или повече арбитри, назначени в съответствие със същия Правилник.”
2) Ако клаузата е действителна, допустимо ли е страните да се споразумеят спорът да се разреши от арбитър или арбитри изцяло по техен избор (което Правилникът за арбитраж на ICC позволява) или са длъжни да изберат арбитри от списък към някой от българските арбитражни съдилища, напр. АС към БТПП?
Моите разсъждения до този момент -- като че ли българският режим е доста рестриктивен и може би такава клауза между български дружества би била недействителна.
ГПК (стар)
Чл. 9. (2) (Нова - ДВ, бр. 55 от 1992 г.) Арбитражният съд може да бъде със седалище в чужбина, ако една от страните е с местожителство или седалище в друга страна.
ЗМТА (нов и специален спрямо ГПК) може би е малко по-либерален, когато поне едната страна по спора е „предприятие с преобладаващо чуждестранно участие”, в който случай ЗМТА „се прилага”. Изрично са изключени от приложното му поле обаче някои разпоредби като 11(2), според която избраният арбитър може да не е български гражданин, 26 (страните могат да уговорят езика, на който ще се провежда производството) и др.
ЗМТА
§ 3. (Нов - ДВ, бр. 93 от 1993 г.) (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 38 от 2001 г.) Този закон се прилага и при арбитраж между страни с местожителство или седалище в Република България с изключение на чл. 1, ал. 2, чл. 10, чл. 11, ал. 2 (освен когато страна по спора е предприятие с преобладаващо чуждестранно участие), чл. 26 и думите "съобразно закона, избран от страните, а при липса на избор" от чл. 47, ал. 1, т. 2.
Новият ГПК (по-нов от ЗМТА) като че ли е по-добре настроен към арбитраж в друга държава, но пак въвежда някои ограничения:
Чл. 19. (2) Арбитражът може да има седалище в чужбина, ако една от страните има обичайно местопребиваване, седалище според устройствения си акт или местонахождение на действителното си управление в чужбина.
Както разбирам уредбата, според стария ГПК такава клауза би била недействителна, доколкото и двете страни имат седалище в България и такава уговорка би противоречала на повелителните правила за подведомственост, т.е. небългарският арбитраж не би имал компетентност да разгледа спора.
След влизането в сила на §3 ЗМТА обаче може би клаузата да е действителна, но само доколкото другите условия са налице (арбитрите са българи, езикът е български и т.н., защото възможността страните да уговарят тези неща изрично е изключена). Преобладаващото чуждестранно участие на една от страните може би ще е налице, ако над 50% от съдружниците/акционерите са чуждестранни субекти.
Новият ГПК май би допуснал действието на клаузата, доколкото поне едното от българските дружества има в чужбина или (а) обичайно местопребиваване (извършва основната си дейност в чужбина може би или пък това не се прилага за ЮЛ?), или (б) действително управление (мнозинство акционери/съдружници, управителен орган?).
Предвид гореизложеното мен ме мъчат още три допълнителни въпроса:
3) Дали несъобразяването с режима за допустимост на арбитраж извън България води до недействителност на арбитражната клауза – това материални норми ли са, по ЗМТА клаузата би ли била действителна, но само доколкото страните успеят да намерят български арбитри, които да разрешат спора в чужбина на български (това ми се вижда някаква странна относителна, висяща или както там биха я кръстили недействителност)? Дали пък клаузата е действителна, но въз основа на такова арбитражно решение не може да се иска екзекватура? Или пък понеже клаузата е недействителна, дори арбитражът да се състои, арбитражното решение ще бъде отменяемо по 47/2 ЗМТА?
4) Новият и по-либерален ГПК как се прилага във времето? Дали има значение моментът на сключване на арбитражната клауза (което ми се струва логично, ако това е материална норма) или моментът на предявяване на иска (все пак става въпрос за установяване на подведомственост)?
5) Доколкото разрешаването на правен спор чрез арбитраж представлява предоставяне на услуга, ограниченията дори по новия ГПК изглежда противоречат на ДЕО. Струва ми се, че с тази норма България дискриминира доставчиците на арбитражни услуги (арбитри и арбитражни съдилища) от други държави-членки на ЕС спрямо местните доставчици на такива услуги (БТПП, БСК и пр.). Арбитражът услуга ли е в този смисъл?
Благодаря ви за коментарите!
1) Действителна ли е по българското право стандартната арбитражна клауза, препоръчана от Международната търговска камара (в редакцията на български както е на уебсайта на ICC), сключена между две търговски дружества със седалище в България:
“Всички спорове, възникващи от този договор или във връзка с него, ще бъдат окончателно разрешени съгласно Правилника за арбитраж на Международната търговска камара, от един или повече арбитри, назначени в съответствие със същия Правилник.”
2) Ако клаузата е действителна, допустимо ли е страните да се споразумеят спорът да се разреши от арбитър или арбитри изцяло по техен избор (което Правилникът за арбитраж на ICC позволява) или са длъжни да изберат арбитри от списък към някой от българските арбитражни съдилища, напр. АС към БТПП?
Моите разсъждения до този момент -- като че ли българският режим е доста рестриктивен и може би такава клауза между български дружества би била недействителна.
ГПК (стар)
Чл. 9. (2) (Нова - ДВ, бр. 55 от 1992 г.) Арбитражният съд може да бъде със седалище в чужбина, ако една от страните е с местожителство или седалище в друга страна.
ЗМТА (нов и специален спрямо ГПК) може би е малко по-либерален, когато поне едната страна по спора е „предприятие с преобладаващо чуждестранно участие”, в който случай ЗМТА „се прилага”. Изрично са изключени от приложното му поле обаче някои разпоредби като 11(2), според която избраният арбитър може да не е български гражданин, 26 (страните могат да уговорят езика, на който ще се провежда производството) и др.
ЗМТА
§ 3. (Нов - ДВ, бр. 93 от 1993 г.) (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 38 от 2001 г.) Този закон се прилага и при арбитраж между страни с местожителство или седалище в Република България с изключение на чл. 1, ал. 2, чл. 10, чл. 11, ал. 2 (освен когато страна по спора е предприятие с преобладаващо чуждестранно участие), чл. 26 и думите "съобразно закона, избран от страните, а при липса на избор" от чл. 47, ал. 1, т. 2.
Новият ГПК (по-нов от ЗМТА) като че ли е по-добре настроен към арбитраж в друга държава, но пак въвежда някои ограничения:
Чл. 19. (2) Арбитражът може да има седалище в чужбина, ако една от страните има обичайно местопребиваване, седалище според устройствения си акт или местонахождение на действителното си управление в чужбина.
Както разбирам уредбата, според стария ГПК такава клауза би била недействителна, доколкото и двете страни имат седалище в България и такава уговорка би противоречала на повелителните правила за подведомственост, т.е. небългарският арбитраж не би имал компетентност да разгледа спора.
След влизането в сила на §3 ЗМТА обаче може би клаузата да е действителна, но само доколкото другите условия са налице (арбитрите са българи, езикът е български и т.н., защото възможността страните да уговарят тези неща изрично е изключена). Преобладаващото чуждестранно участие на една от страните може би ще е налице, ако над 50% от съдружниците/акционерите са чуждестранни субекти.
Новият ГПК май би допуснал действието на клаузата, доколкото поне едното от българските дружества има в чужбина или (а) обичайно местопребиваване (извършва основната си дейност в чужбина може би или пък това не се прилага за ЮЛ?), или (б) действително управление (мнозинство акционери/съдружници, управителен орган?).
Предвид гореизложеното мен ме мъчат още три допълнителни въпроса:
3) Дали несъобразяването с режима за допустимост на арбитраж извън България води до недействителност на арбитражната клауза – това материални норми ли са, по ЗМТА клаузата би ли била действителна, но само доколкото страните успеят да намерят български арбитри, които да разрешат спора в чужбина на български (това ми се вижда някаква странна относителна, висяща или както там биха я кръстили недействителност)? Дали пък клаузата е действителна, но въз основа на такова арбитражно решение не може да се иска екзекватура? Или пък понеже клаузата е недействителна, дори арбитражът да се състои, арбитражното решение ще бъде отменяемо по 47/2 ЗМТА?
4) Новият и по-либерален ГПК как се прилага във времето? Дали има значение моментът на сключване на арбитражната клауза (което ми се струва логично, ако това е материална норма) или моментът на предявяване на иска (все пак става въпрос за установяване на подведомственост)?
5) Доколкото разрешаването на правен спор чрез арбитраж представлява предоставяне на услуга, ограниченията дори по новия ГПК изглежда противоречат на ДЕО. Струва ми се, че с тази норма България дискриминира доставчиците на арбитражни услуги (арбитри и арбитражни съдилища) от други държави-членки на ЕС спрямо местните доставчици на такива услуги (БТПП, БСК и пр.). Арбитражът услуга ли е в този смисъл?
Благодаря ви за коментарите!